Vanliga Frågor
Vilka regler finns gällande störning?
Vi måste alla följa ljudlagen som är ett utdrag ur kapitel 12 §25 i Jordbalk (1970:994).
Den lyder enligt följande:
“25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
[S2]Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
[S3]Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
[S4]Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).
Generellt gäller det att man måste ta hänsyn till sina grannar gällande oljud som inte tillhör vardagligt leverne. Att ett spädbarn skriker dygnet runt är något man måste acceptera, likaså att någon kommer och går i trapphuset nattetid för att de jobbar natt eller att barn leker när de inte är i skola eller på dagis.
Det är icke vardagliga ljud på olämpliga tider som ljudlagen refererar till.
Vi tillämpar regler om att det ska vara tyst och rofullt Söndag till Torsdag klockan 22.00 till 08.00 och helger 23.00 till 09.00.
Vissa undantag får förekomma, t ex att fester kan ske på helger fram till 02.00, bara detta endast sker i enstaka fall. För att värna om dina grannar skulle vi rekommendera att ni sätter upp information i trapphuset om att en sådan fest kommer ske, vilka tider som ni tänkt er och sedan att ni håller dessa tider.
Arbete som utförs i eller i samband till bostäderna får endast ske vardagar mellan 08.00 och 17.00, samt helger 09.00 till 17.00.
Vi tillämpar två varningar för mindre förseelser innan hyresgästen riskerar vräkning.
Jag har frågor gällande betalning, vart ska jag vända mig?
Du kan antingen maila administratören på info@adalenfastigheter.se eller ringa till 0621 100 90 på vardagar mellan 10.00 och 14.00.
Jag har frågor gällande en faktura, vart ska jag vända mig?
Du kan antingen maila administratören på info@adalenfastigheter.se eller ringa till 0621 100 90 på vardagar mellan 10.00 och 14.00.
Kan jag få flytthjälp?
Vi erbjuder flytthjälp till nya hyresgäster inom närområdet kostnadsfritt!
Bor du utanför närområdet tillkommer det reseersättning på 50 kr per mil.
Får jag inreda min bostad?
Javisst, men det sker på egen bekostnad och vi behöver godkänna det innan något påbörjas.
Det handlar helt enkelt om att inredningen inte får sänka värdet på bostaden utan ska lätta kunna hyras ut till nästa hyresgäst utan åtgärder.
Får jag hyra ut i andrahand?
Javisst, men det ska alltid godkännas av oss först.
Vi rekommenderar att ni skriver ett kontrakt för andrahandsuthyrning för både er och hyresgästens säkerhet.
Kan jag hyra en bostad om jag har betalningsanmärkning?
Det är inte helt uteslutet, men vi tar individuella beslut.
Vi kan ibland vilja ha en månad i deposition som återfås när den ekonomiska situationen förbättrats eller att ni flyttar från våra boenden.
Kontakta oss för mer information om just Er situation!
Hur fungerar det med uppsägningstid?
Alla våra hyresgäster har tre månaders uppsägningstid per standard och avtalet räknas som uppsagd i slutet av tredje månaden.
Uppsägningstiden räknas från och med nästkommande månad.
Det går oftast att förkorta uppsägningstiden ifall man lämnar lägenheten till oss tidigare, men detta förutsätter att vi har en annan hyresgäst som är intresserad att ta över och det är inte garanterat.
Exempel 1: Om du säger upp lägenheten den 1 april räknas maj, juni och juli som uppsägningstid så avtalet upphör att gälla den 31:a Juli.
Exempel 2: Du säger upp lägenheten den 31 augusti. Uppsägningstiden blir då september, oktober och november. Ditt hyresavtal upphör då att gälla den 30:e november.
När har ni öppet på kontoret?
Vi har öppet för besök på kontoret dom flesta vardagar mellan 10.00 och 14.00, men detta kan variera.
Det är alltid enklast att ta kontakt med oss genom vår mail info@adalenfastigheter.se eller att ringa 0621 – 10090.
Vad hände med Stolt Fastigheter?
I april 2019 togs Stolt Fastigheter över av Peter Andersson och Jocke Smålänning.
Bolaget bytte då namn till Ådalen Fastigheter i Sverige AB.
Kan jag överlåta mitt boende till någon annan?
Ingen hyresgäst kan på egen hand lova bort sin bostad.
Dels måste vi ta en kreditkontroll på samtliga hyresgäster, dels så har vi en bostadskö som måste prioriteras.
Tar ni kontakt med oss så kan vi diskutera just Er situation.
Önskar du ställa dig i kö för en lägenhet kontakta oss på info@adalenfastigheter.se eller telefon 0621-10090
Vi finns tillgänglig per telefon 0621 – 10090 alla dagar.
På kontoret har vi oftast öppet måndag till fredag mellan 11.00 och 14.00, men detta kan variera.